Forster R., Pokorny B., Zapata J.L. – Emerging markets for tropical lesser-known species and their impact on sustainable forest management in Southeast Mexico

doi 10.4129/2cis-rf-eme

Citation/Citazione
Forster R., Pokorny B., Zapata J.L., 2015 – Emerging markets for tropical lesser-known species and their impact on sustainable forest management in Southeast Mexico. In: Proceedings of the Second International Congress of Silviculture. Designing the future of the forestry sector. Florence, 26.29 November,  2014. Firenze: Accademia Italiana di Scienze Forestali. Vol. 2, p. 1073-1080. ISBN 978-88-87553-21-5. http://dx.doi.org/10.4129/2cis-rf-eme

Title: Emerging markets for tropical lesser-known species and their impact on sustainable forest management in Southeast Mexico
Titolo: Mercati emergenti per specie tropicali meno conosciute e loro impatto sulla gestione forestale sostenibile nel sud est del Messico

Summary: One of the aspects that constrain forest management in the tropics is the limited number of tree species demanded by national or international markets. As such, promotion of lesser-known species (LKS) has been a recurrent recommendation. Nevertheless, market introduction of LKS has remained a difficult task. Beyond that, higher per hectare extraction through LKS has brought the concern of ecological/ silvicultural damage. Therefore, the questions have arisen of how LKS markets expand or contract and which is the impact of increased LKS use on forests. In Southeast Mexico, forests are mainly owned by communities. Some of these communities have been involved in forest management for over 80 years. The present study analyzes the impact of markets on forest management. Building on silvicultural and regional forest production information, it presents the results of a survey to 75 ejidos and of qualitative interviews to foresters, timber traders, and industrial timber consumers regarding LKS markets and their impact on forest management. Findings suggest that markets effectively have been an important driver for forest management, although its impact is mediated by regional and operation-specific factors. Marketing increases have allowed several communities to progressively improve silvicultural measures, whereas decreases have been an important factor for communities to leave forest management altogether, leaving forests in a state of “degrading fallow”. Increasing marketing opportunities have not led communities to reengage in forestry, hinting at important market entry barriers. LKS promotion needs to consider these aspects to become successful.

Riassunto: Uno degli aspetti vincolanti la gestione forestale nei tropici è il numero limitato di specie botaniche richieste dai mercati nazionali ed internazionali. Per questo, la promozione all’uso di specie meno conosciute è spesso raccomandata. Tuttavia, l’introduzione delle specie meno conosciute ai mercati e’ rimasto un compito difficile. Inoltre la maggiore estrazione per ettaro causata dal taglio aggiuntivo delle specie meno conosciute ha causato preoccupazione per possibili danni ecologici/selvicolturali. Quindi sorge la domanda di come occorrano l’espansione e la contrazione del mercato delle specie meno conosciute e quale sia l’impatto sulle foreste di un uso elevato di specie meno conosciute. Nel sud est del Messico le foreste sono appartenenti a comunità Alcune di queste comunità sono coinvolte nella gestione forestale da oltre 80 anni. Questo studio vuole analizzare l’impatto dei mercati sulla gestione forestale. Contando su informazioni inerenti alla silvicoltura e produzione forestale regionale, raccoglie i risultati di un sondaggio fatto su 75 ejidos (comunità) e interviste qualitative a operatori forestali, commercianti del legno e industriali del legno riguardanti il mercato di specie meno conosciute e l’impatto di questi nella gestione forestale. Ricerche suggeriscono che i mercati sono effettivamente stati importanti strumenti per la gestione forestale, anche se il loro impatto e’ stato mediato da fattori regionali dipendenti da operazioni specifiche. Aumenti nel marketing hanno permesso a molte comunità di migliorare progressivamente misure di silvicoltura, mentre una diminuzione ha contribuito a spingere le comunità, a lasciare completamente la gestione forestale, lasciando le foreste in uno stato di degrado e abbandono. L’aumento di opportunità di marketing non ha indotto le comunità a rilanciare l’afforestazione, suggerendo importanti barriere di rientro. La promozione delle specie meno conosciute necessita di tenere conto di questi aspetti perché possa avere successo.

Keywords: lesser-known species, Mexico, sustainable forest management, forest product marketing, community forestry.
Parole chiave: specie meno conosciute, Messico, gestione forestale sostenibile, marketing del prodotto forestale, comunità.

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