Accademia Italiana di Scienze Forestali

Italian Academy of Forest Sciences

Elia M., Lafortezza R., Lovreglio R., Sanesi G. – Fuel models for Mediterranean wildland-urban interfaces in Southern Italy

doi.org/10.4129/2cis-me-fue

Citation/Citazione
Elia M., Lafortezza R., Lovreglio R., Sanesi G., 2015 – Fuel models for Mediterranean wildland-urban interfaces in Southern Italy. In: Proceedings of the Second International Congress of Silviculture. Designing the future of the forestry sector. Florence, 26.29 November,  2014. Firenze: Accademia Italiana di Scienze Forestali. Vol. 1, p. 416-425. ISBN 978-88-87553-21-5. http://dx.doi.org/10.4129/2cis-me-fue

Title: Fuel models for Mediterranean wildland-urban interfaces in Southern Italy
Titolo: Modelli di combustibile ad hoc per le aree di interfaccia urbano-foresta del sud Italia

Summary: Over the last decades, wildfire management programs have become an emerging issue in wildlandurban interfaces (WUIs) across the Mediterranean landscapes of Europe. Fuels can be aptly reduced to limit wildfire severity and consequently prevent damages. To this end, we have customized four fuel models for wildland-urban interfaces in southern Italy, starting from forest classes of land-cover use and using a hierarchical clustering approach. Furthermore, we assessed a prediction of the potential fire behavior of our customized fuel models using FlamMap 5 under different extreme weather conditions (85th and 95th percentiles). The simulated potential fire behavior for each fuel model in the study included surface rate of spread, fireline intensity, flame length, and heat per unit area. The results suggest that fuel model IIIP (Mediterranean maquis) has the most severe fire potential for the 95th percentile weather conditions and the least severe potential fire behavior for the 85th percentile weather conditions. This achievement has broad implications for land managers, particularly forest managers of the Mediterranean landscape, an ecosystem that is susceptible to wildfires and, at the same time, to the increasing human population and man-made infrastructures. Therefore, this study will be of great practical significance in Mediterranean Basin and it will corroborate prior research and future analysis in this field since our fuel models are more adapted to local conditions than those developed by Anderson (1982) and Scott and Burgan (2005) often used in similar researches.

Riassunto: La gestione integrata dei combustibili al fine di ridurre il rischio di incendi gioca un ruolo chiave soprattutto in aree densamente popolate poste in prossimità di territori forestali: le cosiddette aree di interfaccia urbano-foresta (wildland-urban interface, WUI). Il combustibile vegetale può essere opportunamente modificato per ridurre la probabilità di propagazione, contenere la severità degli incendi e prevenire danni a cose e persone. Lo studio ha previsto lo sviluppo di quattro modelli di combustibile ad hoc per le aree di interfaccia urbano-foresta del sud Italia (Puglia), utilizzando un approccio di “clustering” gerarchico che consente di raggruppare le caratteristiche del combustibile presente in specifici modelli per un dato paesaggio. Utilizzando FlamMap 5 è stato simulato il comportamento del fuoco potenziale in due differenti scenari climatici (85esimo e 95esimo percentile) per la stima della velocità del fronte di fiamma (ROS), intensità lineare (FLI), lunghezza del fronte di fiamma (FML) e calore per unità di superficie (HUA). I risultati hanno suggerito che il modello di combustibile IIIP (macchia mediterranea), presenta i valori più alti di ROS e FLI nel caso dello scenario al 95esimo percentile e valori leggermente meno elevati nel caso dello scenario all’85esimo percentile delle condizioni climatiche. Lo studio suggerisce possibili indicazioni di gestione del territorio forestale mediterraneo, molto suscettibile agli incendi boschivi e caratterizzato da un crescente processo di urbanizzazione in ambito di WUI. I modelli di combustibile, sviluppati ad hoc si adattano meglio agli ecosistemi forestali mediterranei rispetto a quelli standard spesso usati in ricerche analoghe.

Keywords: fuel model, fuel treatment, landscape management, wildland-urban interface (WUI), wildland fire.
Parole chiave: modello di combustibile, gestione selvicolturale, interfaccia urbano-foresta (WUI), incendi forestali.

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